vrijdag 23 januari 2015

★ The new kitchen and some inside information...




Voor de duidelijkheid, ons huis ziet er nooit zo uit als op de foto's. Voor de één een flinke tegenvaller, zo kan mijn moeder zich nog steeds niet bedwingen en begint steevast met opruimen. Zij weet niet waar alles hoort waardoor we er helaas niks aan hebben en elke keer geërgerd op zoek moeten naar onze spullen waarop we ons voornemen mijn moeder aan een stoel vast te binden de volgende keer dat zij op bezoek komt. Ze zal ook niks zeggen als we iets zoeken, zo liet AR zijn potlood op tafel liggen toen hij bezig was met het maken van Pepijn zijn nieuwe bed. Hij vroeg of iemand zijn potlood had gezien toen bleek dat deze niet meer op de plek lag waar hij het had neergelegd. Ik zal niet herhalen wat mijn moeder hierop antwoordde maar ze zei erachteraan dat ze niks op tafel had zien liggen. Toen ik een dag later ook op zoek was naar iets wat zij verplaats had vond ik het potlood, waarschijnlijk weet ze niet eens dat zij het had 'opgeruimd', zoiets gaat bij haar volledig op de automatische piloot zonder dat ze erbij nadenkt. 

Een ander zegt opgelucht te zijn dat ook hier gewoon geleefd wordt. Zij voelen zich meer op hun gemak wanneer ze niet binnenstappen in een showroom maar een echt leefhuis, al zijn er genoeg die vinden dat onze rommel nog niet rommelig genoeg is. Eigenlijk is het nooit goed. Zoveel mensen zoveel wensen. Dat is ook de reden waarom ik er zo op hamer hoe belangrijk het is je eigen ding te doen. Je kunt en zal nooit voldoen aan het ideaalbeeld dat alle anderen hebben, doe vooral geen moeite en focus op wat jij wil. Het enige wat er toe doet is dat jij en degene met wie jij je huis deelt zich prettig voelen in jullie leefomgeving, ook als anderen daar kritiek op hebben. Wie zegt dat zij het goed hebben? Ik zie helaas om mij heen nog steeds dat mensen zich teveel aantrekken wat een ander te zeggen heeft, zonde. Je mag blij zijn met wat je hebt, jouw smaak hoeft niet die van een ander te zijn en je hoeft het je niet aan te trekken wanneer de ander niet hetzelfde mooi vindt. Ga je niet aanpassen, negeer trends, door iets klakkeloos over te nemen omdat je denkt dat dit in de smaak zal vallen bij anderen doe jij jezelf tekort je en zul je nooit echt ontdekken wat je eigen stijl is. Je eigen stijl vinden kost tijd, in die tijd zul je vast en zeker verkeerde beslissingen maken en af en toe de weg kwijt zijn, hier leer je van en uiteindelijk zul je gaandeweg jezelf ontdekken. Zodra je weet wie je bent, waar je van houdt en wat je mooi vindt zul je dit vertaald zien in jouw interieur. Overigens kan ik je prima helpen met het vinden van jouw stijl, mocht je hier graag wat hulp bij hebben. Interieuradvies is veel meer dan een plan opzetten voor je huis, het is samen ontdekken wat bij je past, wat je mooi vindt en waar jij je het prettigst bij voelt.  








Ik ben dolblij met de extra ruimte die wij hier hebben, het geeft mij de gelegenheid om makkelijk en snel zooi opzij te schuiven wanneer ik foto's wil maken. Zo heb ik achter de camera een berg rommel, voor de camera ziet alles er spik en span uit. Ik poets de keuken, alle handafdrukken verwijder je gelukkig heel eenvoudig van een glad oppervlak, en ik dweil de vloer (alleen het deel wat je op de foto ziet, de rest laat ik voor wat het is). Annabel laat zich iets minder snel opzij schuiven, zij staat er bovenop met haar poezelige neusje. Het duurt uren voor ik een paar foto's heb kunnen maken, zij blijft maar kleedjes verplaatsen, lades openen, wil een koekje, komt naast me staan om door de camera te kijken, wil een koekje, zit met haar vinger aan de lens, wil een koekje, vraagt of ik foto's van haar wil maken, wil een koekje, tot ik besluit haar een koekje te geven en voor de tv te planten. Voor de foto verplaats ik de bekers en vaas van Elke van den Berg een paar centimeter. Wanneer ik mijn huis inricht doe ik dit niet voor de foto, ik kijk naar het grote geheel. Alles staat op zijn plek en ziet er prima uit. Op een foto wordt dit anders weergegeven, je laat tenslotte maar een heel klein stukje zien. Ik gebruik een statief zodat de camera op dezelfde plek blijft staan en loop heen en weer om te kijken of ik nog iets moet aanpassen tot ik tevreden ben. Ik doe het op gevoel, naar eigen smaak. Een ander zal het vast en zeker anders hebben gedaan, dat doet er niet toe. Voor elke foto bekijk ik het weer opnieuw. Je zal het niet zien als ik het niet vertel maar zo heb ik bijvoorbeeld op de foto hierboven een klein beetje ruimte gelaten tussen de roze en mint bekers, zo komt er een klein lichtstraaltje tussendoor waardoor het iets minder vlak is. Voor de close-up op de foto daar weer boven zie je dat ik de bekers juist een klein stukje dichterbij elkaar heb gezet, zo valt het licht niet tussen de bekers wat ik hier mooier vind. 






Er moet nog veel gebeuren in de keuken. Het stootbord onderop, tussen de vloer en de keukenlades, moet nog wit geverfd worden. We hebben nog steeds geen plinten voor de vloer. Er moet iets voor de ramen (ik vind de kunststof kozijnen met zwarte rubberen randen zo lelijk). De poeder roze wand moet nog eens geverfd, ik ben er helaas niet altijd bij geweest en weet niet wat er fout is gegaan maar hij ziet er niet mooi uit en ik betwijfel of er wel meerdere lagen op zitten, wat het mooiste resultaat geeft. Er moet verlichting komen boven dit deel van het aanrecht, het andere deel (niet op de foto's) wordt verlicht door middel van plafond spotjes. En ik denk erover de wanden rondom de ramen ook poeder roze te verven, ik twijfel nog. We zijn in elk geval blij met de keuken, fris wit. Ik wilde een keuken die zo min mogelijk opvalt en het liefst ook zo min mogelijk keuken, daarom geen bovenkasten. Eigenlijk was ik van plan iets totaal anders te doen maar ik houd er rekening mee dat we hier niet tien jaar zullen wonen en het ook makkelijk verkoopbaar moet zijn. Daarbij wilde ik zo veel mogelijk op dezelfde plek waar de aansluitingen al zaten zodat er zo min mogelijk extra werk bij zou komen, we hadden tenslotte maar kort de tijd om alles te laten doen voor de verhuizing. Het is een donker huis waardoor ik zoveel mogelijk extra licht wil vangen, hoogglans wit weerkaatst licht. Doordat er geen bovenkasten zijn heb ik gekozen voor een robuuste kraan, een standaard kraan zou hier helemaal weg vallen. Daarnaast is deze kraan ideaal in gebruik, hij is flexibel wat heel handig is als je bijvoorbeeld een emmer wilt vullen met water. Ik wil alleen maar lades, of in elk geval zoveel mogelijk. De lade trek je aan, je ziet alles wat er in zit en kunt dit makkelijk pakken, in tegenstelling tot een keukenkastje waar je half in moet duiken omdat alles achter elkaar staat. De vaatwasser kreeg ook een ladefront, zo loopt de lijn mooi door zonder onderbroken te worden wat een rustiger beeld geeft. Mensen vragen elke keer weer of wij wel een vaatwasser hebben, erg geestig. Het is een heel verschil met de keuken die er in zat, de muur is weggebroken waardoor het nu één grote ruimte is en de lichtinval vanuit de keukenramen niet meer onderbroken wordt. Er is plaats voor een grote eettafel van drie meter lang waaraan wij veel tijd doorbrengen. 




In de vensterbank staat een oud servies, mijn moeder nam dit jaren geleden voor mij mee uit Frankrijk. Ik houd van de combinatie van het oude Franse servies met het Dutch design keramiek van Elke van den Berg. Dat het niet perfect bij elkaar past maakt het voor mij juist zo aantrekkelijk, het mag best vloeken. De vaas staat onder een stolp. Ik koos voor gele leren greepjes, deze zie je niet zo snel bij een ander. De witte laminaat vloer is voor de schone types onder ons een ramp in de keuken, je ziet alles. Ik heb drie ronde kleedjes op de grond gelegd om dit een beetje te verbloemen, ik zal ze nog even aan elkaar bevestigen zodat ze ook eens op hun plek blijven liggen. De eettafel is nieuw, samen met wat stoelen en een kruk, de rest hadden we al. Binnenkort zal ik hier wat meer van laten zien. En er is natuurlijk nog een stukje keuken, waar wij (vooral ik) koken maar daarnaast zit de deur naar de gang, die is zo ontzettend lelijk en we kunnen maar geen keuze maken waardoor we nog steeds geen nieuwe deur hebben gevonden. Tot die tijd maak ik daar lekker geen foto's van, wat je niet ziet is er ook niet ;-) Zou je bij de laatste foto de plinten er even zelf bij willen denken? En wat zeg jij, de korte wanden rondom de keukenramen ook poeder roze, of niet?




L♥VE




20 opmerkingen:

  1. Hahaha, heerlijk dat hele verhaal om de foto's maken heen.
    Je kunt het inderdaad niemand 100% naar hun zin maken en wat jij ook al zei, daar moet je ook niet naar willen streven.
    Gezellige dag en lieve groet,
    Stella

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt veel beter genieten van wat je hebt dan maar bezig blijven met wat een ander er van vindt, toch is dat voor sommige best moeilijk, Stella. Ik hoop dat het een beetje helpt helpt als ik vertel dat het bij mij ook niet perfect is. Fijn weekend!

      Verwijderen
  2. Ik zou zeker de ramen rondom de keuken verven, ik denk dat je keuken er dan nog meer uitspringt!!

    Groetjes Sandra
    P.S. grappig...ik heb zoooo'n andere stijl dan jij, en toch 'verheug' ik me altijd op je nieuwe blog-stukjes!
    Overigens ga ik ook verhuizen, en nu woon ik in een oud huisje, met landelijk, brocante sfeer...en in ons nieuwe huis ga ik voor industrieel...ik pas mijn woonstijl ook wel aan aan het huis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is precies waarom ik de wanden ook wilde verven, de keuken valt nu wat weg. Leuk dat je meedenkt, Sandra. Ook ik ga uit van het huis, hier heb ik het veel strakker dan in ons vorige huis omdat het meer past bij dit huis. Wat leuk dat je me toch volgt en uitkijkt naar de blog stukjes ondanks je andere eigen stijl, vind ik erg fijn. Wat leuk dat je gaat verhuizen en al vol plannen voor je nieuwe huis zit, geniet er van! Fijn weekend..

      Verwijderen
  3. Zo ontzettend mooi! Ik begrijp je twijfel over het verven. Ik ben het met je eens dat de keuken met wat meer contrast nog beter uit de 'verf' komt, maar weet niet zo goed of ik dat dan met t roze zou doen... Maar ja misschien moet je dat dan ook niet vragen aan iemand die al maanden twijfelt over het verven van een muur op zolder ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, van Jansen.. Over de kleur twijfel ik niet meer, dat wordt of dezelfde kleur roze als de andere wand of blijft wit. Een andere kleur zou dit deel afsnijden van de rest wat de ruimtelijkheid tekort doet en een hokkerig gevoel geeft. Op de keukenwand die je nu niet ziet komt ook al een opvallend behangetje in weer een andere print/kleur, er moet wel wat eenheid in blijven, een extra kleur zal dit weer wat verstoren.. Ik ga er gewoon voor, het is zo weer wit geverfd als ik het niks vind ;-) fijn weekend!

      Verwijderen
  4. Mooie blogpost weer, Susan! Het is soms best lastig om je eigen weg te vinden het in het interieur. Veel dingen vind ik mooi, maar niet alles vind ik staan in ons huis. Ik ben weer wat kleur aan het toevoegen en dan merk ik toch weer dat dat ook niet alles is. Vandaag ontzettend leuke (al zeg ik het zelf) kussenhoesjes genaaid met een donkerbruin/wit ruit stofje, zilver en een cake-y stofje. Dat is toch echt mijn ding, merk ik dan. Ik ben helemaal aan het genietn van twee simpele kussenhoesjes, ach..en wat andere zeggen (vind ik vaak moeilijk) maar dan denk ik ook, het is ons huis en wij vinden het mooi! :) Fijne dag vandaag en tot snel,..

    Lieve-Groetjes,
    Verie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat heerlijk dat je zo kunt genieten van je zelfgemaakte kussens, dat vind ik nou juist zo leuk, lekker blijven doen, Verie! Er is toch niks fijners dan je creativiteit kwijt kunnen in je eigen huis en er gaandeweg een eugen plekje van te maken. Juist die dingen maken het persoonlijk en daarmee zit je altijd goed in mijn ogen. Liefs!

      Verwijderen
  5. Wat een mooie post! Prachtige foto's en verhaal. Je moet het denk ik niet eens willen om het iedereen naar wens te maken. Als jullie, als gezin je er maar thuis voelen, dat is het allerbelangrijkste!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je, Dita! Klopt helemaal, je thuis voelen zorgt ervoor dat je kunt genieten en daar gaat het om. Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Susanne,

    Ik kijk regelmatig even op je blog, nadat ik via een ander blog ervtoevallig een keer op keek. Alhoewel ik een soms een andere smaak heb vind ik de kleuren die je gebruikt en de foto's die je maakt vaak heel mooi. Vooral de maat van de kastjes ziet er mooi uit, zijn het allemaal kastjes van 60 cm? Ook de greepjes zijn helemaal super. Heb je die zelf gemaakt?

    Groeten Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je een reactie achterlaat, Wilma. Heel erg bedankt voor de complimenten, fijn om te horen. De kastjes zijn inderdaad 60cm breed, met uitzondering van één die 80cm breed is (niet op de foto). De greepjes kocht ik bij NU Interieurontwerp, zij hebben diverse kleuren beschikbaar in verschillende maten. Ik zie her en der wel dat ze worden nagemaakt door anderen die ze zelfmaken, bijv. op Pinterest en Instagram. Fijn weekend!

      Verwijderen
  8. Haha ik vind je keuken al wel héél mooi hoor ... en ik zeg ook altijd "niets is wat het lijkt"

    Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, Petra ;-)
      Al is het wel heel leuk om het zo mooi mogelijk te laten lijken, toch is het nu en dan goed om erbij te vertellen dat het vooral veel schijn is.. Liefs!

      Verwijderen
  9. Ha ha , leuk en herkenbaar om te lezen! Ik zou de achterwand wit laten, en de roze muur een tintje donkerderroze doen. En voor boven je aanrecht zie ik de lampjes van HAY wel hangen, met die leuke plastic koorden in pastelkleuren of in het geel van je stoel ... Maar goed jij weet je eigen keuzes wel te maken! Groetjes Greta

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeg, Greta, ik ga mijn 12 meter lange oud rize wand én schuifdeur niet nog eens verven na nog geen drie maanden, hahaha.. Ik krijg daar juist zoveel complimenten op, daar twijfel ik niet meer over, het staat zo mooi in combinatie met de rest van het interieur. Ik wil het liefst geen hangverlichting, boven de eettafel hangt al een grote opvallende lamp en ik wil natuurlijk ook weer iets ast minder voorspelbaar is, het past wat meer bij mij om iets te doen wat je niet al veel ziet. Ik maak het mezelf niet makkelijk ;-) Fijn weekend!

      Verwijderen
  10. Ik zeg roze, maar ik vind het juist moeilijk om onvoorspelbaar te zijn... dus misschien past bij jou wit beter... dat geel van de keukenkastjes dat lipje en dat op muurtjes achter je keuken, maar dan zachter..... mooi met roze samen succes suus xxx Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi,
    Ik ben benieuwd welke witte vloer je hier hebt liggen! Is dit laminaat?
    En je blogpost hieronder, in de kinderkamer? Echt hout zou te zien, waar heb je dat vandaan?

    Ben namelijk op zoek naar een witte vloer, maar twijfel tussen lamelparket, laminaat of echt hout :)

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind dat roze wel heel leuk in je keuken. Mensen durven toch niet zo snel een kleurtje in de keuken te gebruiken. Misschien valt het poederroze net een beetje weg? Als je een wat donkerdere tint zou gebruiken, zou het er denk ik meer uitspringen. Wat je ook kies, ik vind het top!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super leuk om het verhaal achter de 'perfecte' foto's te lezen. Ondanks dat vind ik jullie keuken echt heel mooi, een heerlijke frisse ruimte en toch wat warmte door de paar kleur accenten.

    BeantwoordenVerwijderen

Love to hear from you!