vrijdag 19 februari 2016

★ What happened with the diningtable, recycling, upcycling, DIY -Wat er gebeurde met de eettafel..





Wat is er eigenlijk met jullie oude eettafel gebeurd? Helaas moet ik degene die interesse had teleurstellen, de vierkante tafel is er niet meer. De eettafel is zelfs geen tafel meer. Ik ben een groot voorstander van hergebruik, recycling of eigenlijk zeggen we tegenwoordig upcycling. We gooien iets niet zomaar weg, we zoeken naar nieuwe manieren om iets toch nog te kunnen gebruiken. Lang leve de anti wegwerp terreur, ik ben fan. Ik doe al jaren niet anders.






Ik gooi niet graag iets weg, ik weet dat het momenteel de trend is om je van alles te ontdoen, volgens de Marie Kondo methode, ik ben van mening dat we best wat beter met onze spullen om mogen gaan en dingen prima een tweede leven kunnen geven. Iets zorgvuldiger omgaan met onze bezittingen, de spullen die wij in de loop der jaren hebben verzameld zeggen tenslotte vaak iets over ons. Tenzij je spullen koopt omdat je het bij een ander hebt gezien, of het de meeste likes oplevert, dan snap ik dat je zomaar iets weg kunt doen. Als er geen verhaal achter zit zul je er uiteindelijk ook niet zoveel mee hebben. Ik pleit dan ook voor authenticiteit, anders dan de rest, zoals het best past bij jou. Er is tenslotte al veel te veel van hetzelfde, daar raak je nu eenmaal snel op uitgekeken, dan wil je er van af en wil je weer iets nieuws en zo blijf je bezig.

Ons sfeervolle jaren '30 huis, ons vorige huisje, ons eerste koophuis, was zo'n typische smalle pijpenlade, rechttoe rechtaan. Heel veel uitdagingen zitten niet in zo'n ruimte, je kunt best wat schuiven met de meubelen maar dat is dan ook alles, het is niet zoals in ons nieuwe huis met verschillende ruimtes waar je je gang kunt gaan. Meestal heeft een huis een bepaalde logische indeling, de zithoek in het voorste deel, de eethoek in het achterste. Wij hebben de boel weleens verwisseld, dat werkte niet, de beste plek voor de eettafel bleek toch die het dichts bij de keuken. Toen we definitief de plek van de tafel hadden besloten, gingen we op zoek naar een nieuwe oplossing om de ruimte zo goed mogelijk te benutten, wij wilden graag een eettafel die niet de pijpenlade zou benadrukken maar juist de ruimte breder zou laten lijken en eentje waaraan genoeg mensen konden zitten. Geen rechthoekige, dezelfde vorm als de pijpenlade zou deze juist alleen maar benadrukken, maar een vierkante tafel van 1.40m bij 1.40m.






Vintage behang, echt ouderwets bloemetjesbehang, zelfs nog met zelfkant, zoals het vroeger was. Het is jammer dat ik niet meer kon bestellen, ik bewaar graag de behangetjes die ik in de loop der jaren zoal heb toegepast, vooral als het zoals in dit geval een uniek niet na te bestellen behangetje is. Gelukkig hebben we de foto's nog. Voordat ik besloot dat we meer kleur in huis konden gebruiken hield ik het vrij neutraal, zoals op de foto hierboven, waarover je kunt lezen in een  oude blogpost, hier. Het behang is van Swiet, inmiddels niet meer verkrijgbaar. Omdat ik toe was aan een kleurtje in huis en het verschil tussen oud en nieuw, welke ik graag combineer, wat meer wilde benadrukken kocht ik al snel de okergele Masters chair van Philippe Starck en de About a Chair van Hay, deze staan beide nu nog aan onze eettafel, daarover later meer. 






Na de verhuizing was de keuze voor een nieuwe eettafel snel gemaakt, weer om dezelfde reden, een tafel moet in een ruimte passen. De vierkante eettafel viel in ons nieuwe huis, met meer ruimte, ineens helemaal weg. Daarbij werd de ruimte niet benut, de tafel moest smaller en langer, dit keer wel rechthoekig. Ik wil altijd graag om een tafel kunnen lopen, ik plaats deze het liefst los in een ruimte, niet tegen een muur, om het lekker ruimtelijk te houden. Ik wil graag met zoveel mogelijk mensen aan tafel zitten en dus kozen we dit keer voor een drie meter lange eettafel. Heerlijk. We komen zelfs soms een meter tekort, dan zitten er mensen in een halve cirkel aan het hoofd van de tafel. We noemen het de stamtafel, je stapt binnen en het eerste wat je tegenkomt is de tafel, meestal eindigen we daar ook weer als we een rondje door het huis hebben gedaan. Vorige week zaterdag was Pepijn zijn verjaardag, ook op deze dag zaten we met de hele familie rond de tafel, het was en gezellige dag, hij is zo verwent, hij was helemaal in zijn nopjes, zoals het hoort.

Van mij via deze weg nog een extra bedankje, voor alle lieve reacties en mailtjes naar aanleiding van mijn laatste blogposts, de hele week voorafgaand aan de geboorte van Pepijn. Het is een verhaal, niet fraai maar ook heel mooi, vanwege alles wat het heeft gebracht, alleen maar goeds, op een lijf waar ik niet echt meer vriendjes mee ben na, dat komt wel weer. Het kan me niet zoveel schelen wat er met mij gebeurd, voor mij betekend het alles dat Pepijn gezond en wel ter wereld kwam en het heerlijke kind is waar ik nog elke dag dankbaar voor ben. Het is een bijzonder kind, wat zorgt voor grote uitdagingen en soms iets meer teleurstellingen, het normale leven past niet zo bij hem, gelukkig leert hij zichzelf te zijn, is hij trots op zijn anders zijn en negeert hij de normale wereld zoveel mogelijk, net als zijn moeder. 






Inmiddels is er veel veranderd in huis, sinds de verhuizing. Ik ben inderdaad tijdens de verbouwing begonnen met de voor foto's, ik ben gaandeweg vergeten de na foto's te tonen, iemand wees mij hierop. Deze foto's, van de oude eettafel voor de poeder roze wand, zijn van vlak na de verhuizing, binnenkort zal ik meer foto's laten zien van nu, van hoe het is. De nieuwe eettafel, een extra spiegel, geen kale wanden meer, er is van alles, ik ga mijn best weer even doen om mooie foto's te maken. Er komen nog steeds nieuwe aanvragen binnen voor een reportage van ons huis voor een binnenkijker, er moet nog van alles gebeuren maar ik doe mijn best om de boel nu toch wat af te ronden. Moet ik alleen ook nog kiezen wie ik het laat doen, dat vind ik moeilijk, maar dat is van latere zorg. Het lijkt me ontzettend leuk om eindelijk het resultaat aan je te kunnen laten zien, dus ik schop mezelf eens flink onder de poezelige billen. Als eerste zal ik laten zien wat ik met de vierkante eettafel deed, de tafel die er niet meer is, de tafel die er op een andere manier nog een beetje is. In stukjes, maar dat zie je snel..








3 opmerkingen:

  1. Wat een pracht! en die
    tafel
    ook! love it! zo heerlijk om van alles in en om het huis bezig te zijn en blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Fijn hè, zo wat bezig te zijn, ik vind dat ook zo heerlijk.
      Liefs!

      Verwijderen
    2. Dankjewel!
      Fijn hè, zo wat bezig te zijn, ik vind dat ook zo heerlijk.
      Liefs!

      Verwijderen

Love to hear from you!